Τρίτη, 19 Ιουλίου 2016


Οφέλη προπόνησης δύναμης, για παιδιά και εφήβους, στο ποδόσφαιρο
Η εμπειρία όλων αυτών των χρόνων της παράλληλης ενασχόλησης μου με την καθοδήγηση της προπόνησης των ασκούμενων στο γυμναστήριο «Παλμός» και την καθοδήγηση ομάδων ποδοσφαίρου μου έχει δείξει ότι, για την προπόνηση δύναμης για τα παιδιά και τους εφήβους υπάρχουν κάποιοι «μύθοι» που πρέπει να διευκρινιστούν.
Αλήθεια όμως, είναι επικίνδυνη η προπόνηση δύναμης στα παιδιά και στους εφήβους ποδοσφαιριστές; Δεν υπάρχουν επιστημονικά δεδομένα που να υποδεικνύουν ότι η άσκηση με βάρη σε παιδιά που τρέφονται επαρκώς μπορεί να επιβραδύνει τη σωματική τους ανάπτυξη. Αντιθέτως έχει αποδειχθεί εμπεριστατωμένα ότι η άσκηση που περιλαμβάνει μεταφορά σωματικού βάρους δημιουργεί συμπιεστικές δυνάμεις στον σκελετό που είναι απαραίτητες για τον σχηματισμό και την αύξηση των οστών. Ποια είναι λοιπόν τα οφέλη της προπόνησης δύναμης στα παιδιά και στους εφήβους ποδοσφαιριστές; ·
  • Έρευνες έχουν αποδείξει ότι υπάρχει δυνατότητα αύξησης της δύναμης (ακόμα και σε παιδιά 6 ετών) σε ποσοστό 30% με 40%. ·
  • Βελτίωση της μυϊκής αντοχής στο ποδόσφαιρο ·
  • Μείωση των τραυματισμών στους αγώνες και στις προπονήσεις ·
  • Τα παιδιά μαθαίνουν πιο εύκολα δεξιότητες τεχνικής ·
  • Μείωση σωματικού λίπους ·
  • Βελτίωση της ψυχολογίας των παιδιών ·
  • Θετική στάση απέναντι στην άσκηση και ως ενήλικες.
Το γεγονός όμως ότι τα οφέλη της προπόνησης δύναμης είναι πολλά, δεν σημαίνει ότι μπορούμε να εμπιστευτούμε τον οποιοδήποτε για να δομήσει ένα πρόγραμμα προπόνησης. Αυτός που θα έχει την ευθύνη πρέπει να είναι γνώστης του αντικείμενου και πέρα από τις επιστημονικές γνώσεις να έχει και την εμπειρία για να παρακολουθεί τον ασκούμενο.
Σε γενικές γραμμές λοιπόν μπορούμε να πούμε ότι για να δομήσουμε ένα πρόγραμμα προπόνησης δύναμης δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι:
  • Τα παιδιά και οι έφηβοι δεν είναι ενήλικες.
  • Είναι ανώριμοι συναισθηματικά.
  • Είναι ανώριμοι σωματικά.
Πρέπει οπωσδήποτε να λάβουμε υπόψη κάποιους σημαντικούς παράγοντες:
  • Την προπονητική εμπειρία του παιδιού.
  • Την βιολογική ηλικία του παιδιού και όχι τη χρονολογική ηλικία του.
  • Προσέχουμε αν ο έφηβος βρίσκεται στην περίοδο του μέγιστου ρυθμού αύξησης του ύψους.
Κατά την διάρκεια των προπονήσεων δίνουμε μεγάλη προσοχή:
  • Στην εκμάθηση της σωστής τεχνικής των ασκήσεων
  • Στην προοδευτική εκμάθηση των δύσκολων τεχνικά ασκήσεων
  • Στην προοδευτική αύξηση της επιβάρυνσης
  • Στον εξοπλισμό που έχουμε στη διάθεση μας
  • Στην επιτήρηση των ασκουμένων
Συμπερασματικά λοιπόν μπορούμε να πούμε ότι για το παιδί και τον έφηβο που ασχολείται με κάποιο άθλημα, (όχι μόνο τον ποδοσφαιριστή έφηβο), είναι ευεργετικό να εντάξει στην προπόνηση του και την προπόνηση δύναμης. Το μόνο που πρέπει να βεβαιωθούν οι γονείς του είναι ότι την ευθύνη της διαδικασίας την έχουν αναλάβει προπονητές με γνώση και εμπειρία.
*Σε επόμενη επικοινωνία μας θα αναλύσουμε πως μπορεί να εντάξει ο ποδοσφαιριστής την προπόνηση δύναμης στη μεταβατική περίοδο (την περίοδο που περιλαμβάνει το διάστημα ανάμεσα στην αγωνιστική περίοδο μέχρι την έναρξη της προετοιμασίας).
ΡΙΤΖΑΚΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
Καθηγητής φυσικής αγωγής
Προπονητής Κ15 ΠΑΕ ΠΛΑΤΑΝΙΑΣ (UEFA A)
Υπεύθυνος προγραμμάτων δύναμης Γυμναστηρίου Palmos

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου