Δευτέρα, 28 Νοεμβρίου 2016

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ (FUNCTIONAL TRAINING) ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ



Άρθρο  του Τσακίρη Νεκτάριου καθηγητή φυσικής αγωγής - Personal trainer.

Λειτουργική προπόνηση (functional training) ένας όρος που χρησιμοποιείται πολύ στο χώρο του fitness τον τελευταίο καιρό και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχει σύγχυση γύρω από αυτό το θέμα. Τι είναι όμως η  λειτουργική προπόνηση; Με απλά λόγια θα έλεγα ότι  είναι η εισαγωγή κινήσεων από την καθημερινότητα μέσα στην προπονητική διαδικασία, εφαρμόζοντας σ ’αυτές τις αρχές της προπονητικής με στόχο την βελτίωση των σωματικών ικανοτήτων και κατ΄επέκταση της ποιότητας ζωής του ανθρώπου. Δηλαδή αυτό που γίνεται στην προπόνηση των σπορ που κάθε άθλημα έχει το δικό του ειδικό ασκησιολόγιο για την βελτίωση των επιδόσεων στο συγκεκριμένο άθλημα, το ίδιο εφαρμόζουμε στην προπόνηση ενός μέσου ασκουμένου.  

                   
Χαριτολογώντας θα έλεγα ότι κάνουμε προπόνηση για να βελτιώσουμε τις επιδόσεις μας στις καθημερινές μας δραστηριότητες. Ως συνέπεια όλων των παραπάνω αφού μιλάμε για προπόνηση πρέπει να εφαρμόζονται όλες οι αρχές που διέπουν την προπονητική διαδικασία και γι’ αυτό πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στο ποιος οργανώνει και ποιος παρακολουθεί την προπόνηση μας. Ένα παραπάνω λόγο  αφού σ’αυτήν την προπόνηση δεν χρησιμοποιούμε μηχανήματα που κάνουν συγκεκριμένη κίνηση αλλά τροχαλίες λάστιχα, ιμάντες αιώρησης και διάφορα άλλα εναλλακτικά μέσα που μ ’αυτά εκτελούμε σύνθετες συνδυαστικές  κινήσεις.
Στα χαρακτηριστικά αυτής της προπόνησης θα προσθέσω ακόμη  την σύντομη διάρκεια της πράγμα που ταιριάζει με τους ρυθμούς της σύγχρονης ζωής, όπως  επίσης το  ότι είναι διασκεδαστική  και  αναφέρεται σε όλες τις ηλικίες και τα επίπεδα των ασκούμενων . 


Προς θεού όμως μην αρχίσουμε να συλλέγουμε εντυπωσιακές ασκήσεις από  το «YouTube» να τις εντάσσουμε στο πρόγραμμα μας και να ελπίζουμε ότι θα κάνουμε το σώμα αυτών που τις εκτελούν, το μόνο σίγουρο είναι ότι θα τραυματιστούμε. Η προπόνηση λοιπόν αυτή απαιτεί πολύ πιο προσεκτικό σχεδιασμό έτσι ώστε να πάρουμε τα πολύ σημαντικά οφέλη που έχει.


Πιο συγκεκριμένα
Σ αυτήν την προπόνηση επειδή έχουμε πολύ μεγάλη μυϊκή ενεργοποίηση μέσα στην ίδια προπονητική μονάδα έχουμε πιο άμεσα αποτελέσματα λόγο της μεγάλης έκκρισης των ορμονών τεστοστερόνης και αυξητικής, ακόμη έχουμε πολύ μεγάλη ενεργοποίηση του βασικού μας μεταβολισμού για τις επόμενες 24 ώρες γεγονός που βοηθάει τα μέγιστα στην απώλεια βάρους.
Στην λειτουργική προπόνηση επιλέγονται και εκτελούνται πολλές ασκήσεις από θέση ισορροπίας γεγονός που βοηθάει στην βελτίωση της ιδιοδεκτικότητας των αρθρώσεων του σώματος, δηλαδή του μηχανισμού που προστατεύει τις αρθρώσεις από τραυματισμούς. Άρα με αυτή την προπόνηση βοηθάμε την πρόληψη και αποκατάσταση τραυματισμών (γόνατο,μέση,ώμος κ.ά.). Ακόμη βοηθάει στη σταθεροποίηση της σπονδυλικής στήλης όπως και της νευρομυικής συναρμογής της δυνατότητας δηλαδή του σώματος να κάνει συνδυαστικές κινήσεις ακριβείας.
Με την λειτουργική προπόνηση παρόλο που δεν χρησιμοποιούμε ασκήσεις απομόνωσης εάν ο γυμναστής που οργανώνει το πρόγραμμα μας είναι πανεπιστημιακής μόρφωσης και σωστά καταρτισμένος μπορούμε να παρέμβουμε στην εικόνα του σώματος μας και να την βελτιώσουμε σύμφωνα με τις επιθυμίες μας.
Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι αυτό που είναι λειτουργικό για κάποιον μπορεί να μην είναι λειτουργικό για κάποιον άλλον.
Βέβαια θα ήθελα να επισημάνω ότι η επιλογή και  μόνο αυτού του είδους προπόνησης δεν οδηγεί κατά ανάγκη στα προηγούμενα οφέλη, παράγοντες όπως διατροφή, σωματικές ιδιαιτερότητες, τραυματισμοί, σωστή επιλογή και εκτέλεση των ασκήσεων παίζουν πολύ καθοριστικό ρόλο.

Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν ατομικά χαρακτηριστικά όπως συνέπεια, υπομονή και επιμονή είναι πάντα απαραίτητα, το ζητούμενο είναι να υπάρξει το περιβάλλον (έμψυχο και άψυχο) που θα μπορέσει να τα ενεργοποιήσει.
Τελειώνοντας θα ήθελα να σημειώσω ως θετική την νέα αυτή τάση που έχει δημιουργηθεί στο χώρο της  μαζικής άθλησης γεγονός που θα βοηθήσει όλο και περισσότερο κόσμο να αγαπήσει την σωματική άσκηση και να βελτιώσει την ποιότητα ζωής του.

Τσακίρης Νεκτάριος
 Καθηγητής φυσικής αγωγής – Personal trainer

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου