Τετάρτη, 8 Φεβρουαρίου 2017

Yoga για υγεία και ευεξία

Από την Τσαφαράκη Βάσω καθηγήτρια φυσικής αγωγής, yoga instractor Γυμναστηρίου Palmos


Τι είναι η γιόγκα;  Τι μας προσφέρει; Μπορούν όλοι να κάνουν γιόγκα; Πότε και σε ποιες περιπτώσεις χρειάζεται; 
Στις παρακάτω παραγράφους θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε σε όλα αυτά τα  ερωτήματα που αφορούν την επιστήμη της γιόγκα.
Τι είναι τελικά η γιόγκα;
Η Yoga είναι από τις αρχαιότερες μεθόδους πνευματικής, σωματικής και ψυχικής ανάπτυξης στο κόσμο. Η πρακτική της  ξεκίνησε πριν από περίπου 5 χιλιάδες χρόνια. Σύμφωνα με  μερικές εγχαράξεις που βρέθηκαν  σε πέτρινες πλάκες με στάσεις της γιόγκα στην Ινδική Κοιλάδα έχουμε και τις πρώτες ιστορικές μαρτυρίες για την ύπαρξή της το 3000 π.χ. .
YOGA σημαίνει ένωση και προέρχεται από τη σανσκριτική λέξη yuj . Στοχεύει στην ένωση του σώματος και πνεύματος ώστε να επέλθει ισορροπία. Καθαρίζει το σώμα και βοηθά στη συγκέντρωση του μυαλού μέσα από  το διαλογισμό ,τη σωστή αναπνοή και τις asanas, δηλαδή τις στάσεις του σώματος.
Στην σημερινή εποχή δεν ξέρουμε αν μπορούμε να φτάσουμε στο ύψιστο της πνευματικής μας ικανότητας όπως  οι Ινδοί δάσκαλοι ωστόσο μπορούμε να επωφεληθούμε από τα πλεονεκτήματα της πρακτικής της.

Τι  μας προσφέρει η γιόγκα και ποιοι είναι οι στόχοι της;

Η καθημερινή πρακτική της σε συνδυασμό με τον διαλογισμό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την χαλάρωση και την ευεξία. Σε άλλες περιπτώσεις, κινείστε περισσότερο και εκτελείτε πιο απαιτητικές στάσεις (asanas). Και στις δύο το αποτέλεσμα είναι ίδιο. Προσφέρει  ελευθερία στην κίνηση, σκελετική ευθυγράμμιση (ορθοσωμία), φυσιολογική ενίσχυση του ανοσοποιητικού και συναισθηματική υγεία.
Οι στόχοι της είναι αρκετοί. Κατακτούνται αργά αλλά τα αποτελέσματά τους παραμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα. Μερικοί  από αυτούς είναι και οι παρακάτω:
Λειτουργικότητα σώματος (functional movement)
Αύξηση της δύναμης, καλύτερη αντοχή και ισορροπία, βελτίωση της ελαστικότητας.
Ανακούφιση από το στρες, πνευματική ηρεμία, αυτοέλεγχο και αρμονία 
Αύξηση της αυτοσυγκέντρωσης, της δημιουργικότητας, των θετικών σκέψεων .
Ενίσχυση του ανοσοποιητικού, πεπτικού και ενδοκρινολογικού συστήματος μέσω των στροφών, κάμψεων και ανεστραμμένων στάσεων του κορμού.
Βελτίωση της κυκλοφορίας του αίματος ως αποτέλεσμα την καλύτερη κυκλοφορία όλων των απαραίτητων συστατικών που μεταφέρει το αίμα για να τροφοδοτήσει το σώμα, αποβάλλοντας ταυτόχρονα τις τοξίνες.  
Μείωση των συμπτωμάτων του πόνου.
Αυτοί ήταν μερικοί από τους γενικούς στόχους που επιτυγχάνονται με τη γιόγκα ανάλογα με τις ανάγκες και του κάθε ασκούμενου .


Μπορούν  όλοι να κάνουν γιόγκα;

Φυσικά και μπορούν. Ο καθένας μας μπορεί να παρακολουθήσει ένα μάθημα γιόγκα . Ανάλογα με τις ανάγκες και την φυσική κατάσταση που βρισκόμαστε μπορούμε να διαλέξουμε ένα από τα είδη γιόγκα που υπάρχουν. Υπάρχουν διάφορες μορφές (παραδοσιακές και μη) που μπορούμε να εξερευνήσουμε. Η πιο συχνή μορφή που συναντάμε στη δύση είναι η HATHA YOGA ,     << YOGA ΤΗΣ ΔΥΝΑΜΗΣ>>  και η VINYASA YOGA, <<H YOGA ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΠΝΟΗΣ>>.  Ο  δάσκαλος δρα ξεχωριστά με κάθε μαθητή κάνοντας ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα που βασίζεται σε παράγοντες όπως η ηλικία, η υγεία  ή  ακόμα πρόσφατοι και παλαιότεροι τραυματισμοί.

Πότε και σε ποιες περιπτώσεις μπορεί να μας βοηθήσει η γιόγκα;

Σε όλες τις ηλικίες επιτρέπεται και είναι αναγκαία η πρακτική της. Όπως αναφέραμε και παραπάνω μπορεί να βοηθήσει στη σωστή ανάπτυξη τόσο της σωματικής όσο και της ψυχικής υγείας, επόμενος ένα άτομο μπορεί να ξεκινήσει  από την νηπιακή ηλικία έως τα βαθιά γεράματα. Αξίζει να αναφέρουμε ότι αρκετοί αθλητές σήμερα έχουν ως συμπλήρωμα της προπόνησής τους τη γιόγκα γιατί τους μεγιστοποιεί με πολλούς τρόπους την απόδοσή τους. Ακόμα δρα ως κατασταλτικός παράγοντας σε πολλές παθήσεις και ασθένειες. Μερικά προβλήματα υγείας που συνιστάτε η γιόγκα είναι και τα ακόλουθα:

  • Απεξάρτηση αλκοολισμού και εθιστικών ουσιών
  • Προβλήματα ύπνου
  • Ασθένειες θυρεοειδούς αδένα
  • Επιληψία
  • Εμμηνόπαυση
  • Καρδιακές παθήσεις
  • Άσθμα
  • Διαβήτης
  • Ημικρανίες
  • Καρκίνος
  • Οστεοαρθρίτιδα
  • Σκολίωση και κύφωση
  • Οσφυαλγία
  • Οστεοπόρωση
  • Σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα
  • Υπέρταση
  • Παχυσαρκία

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω η συμμετοχή σε μαθήματα γιόγκα, μας βελτιώνει την ποιότητα ζωής μας και μας δίνει θετική ενέργεια να αντιμετωπίζουμε την καθημερινότητα. 


Μην ξεχνάς ότι:


 “Αν περιμένεις τη στιγμή που όλα, απολύτως όλα είναι στρωμένα, δε θα ξεκινήσεις ποτέ.”

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου